Informacje ogólne
Projekt „e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści” był realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (działanie 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”).
Partnerstwo
Za jego wdrożenie odpowiadało partnerstwo w składzie: Fundacja Aktywizacja (Partner Wiodący), Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki oraz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
W dniu 16.03.2016 r. zawarto Porozumienie nr 11/BG/pom/2015 na rzecz realizacji Projektu „e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści” w Gminie Kobylnica.
Czas projektu
Projekt realizowany był w okresie od grudzień 2016 do listopada 2019 r.
Jego zasięg obejmował 125 gmin z terenu całej Polski, w tym blisko 80% to gminy do 20 tysięcy mieszkańców
Wartość projektu
Wartość projektu to 15 993 550,30 PLN (w tym dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej: 14 582 945,80 PLN)
Cel projektu
Celem projektu „e-Mocni” było zwiększenie umiejętności korzystania z Internetu, w tym z e-usług publicznych, ponad 14 000 mieszkańców w 125 gminach w całej Polsce, w większości poniżej 20 tys. mieszkańców.
Efekty
W ramach projektu prowadzono szkolenia osób, które dotychczas nie korzystały z możliwości, jakie dają nowe technologie. Oferowano im szkolenia stacjonarne i szkolenia online. Dzięki temu mieli okazję nauczenia się, jak korzystać z technologii na co dzień i jak wykorzystywać je w dbaniu o swoje zdrowie, finanse czy edukację, rozwój zawodowy, a nawet życie duchowe, relacje z bliskimi czy hobby. Wspierano też tworzenie gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej osób dorosłych, złożone z lokalnych instytucji i organizacji.
W szkoleniach stacjonarnych wzięło udział 17 266 uczestników, w tym 1 401 osób z niepełnosprawnościami i 385 osób z niepełnosprawnościami ze specjalnymi potrzebami szkoleniowymi (np. niedowidzące, niewidome, niedosłyszące lub głuche). Certyfikaty, potwierdzające wzrost kompetencji cyfrowych, otrzymało 92% uczestników szkoleń. W zależności od potrzeb cykl szkoleń dla danej osoby trwał od 6 do 44 godzin.
Mieszkańcom zaoferowano ponad 100 tematów szkoleń, pogrupowanych w 9 obszarach tematycznych, np. edukacja, praca, finanse czy relacje z bliskimi. Najbardziej popularne szkolenia (każde zrealizowane ponad 100 razy) to (w nawiasie nazwa obszaru tematycznego):
Najbardziej liczną grupą wiekową, która wzięła udział w szkoleniach stacjonarnych, były osoby w wieku 44-64.
Mieszkańcy gmin, którzy nie mogli wziąć udziału w szkoleniach stacjonarnych, mogli brać udział w szkoleniach online, do wyboru z 22 szkoleń pogrupowanych w 9 obszarów tematycznych, trwających od 1 do 7 godzin (średnio 3,5 godziny). W każdym z obszarów było dostępnych od 1 do 5 szkoleń o różnym stopniu zaawansowania i różnorodności materiałów online. Treści szkolenia prezentowane były w 4 formach: nagrań webinariów, nagrań krótkich filmików instruktażowych, prezentacji oraz dokumentów tekstowych. Z uwagi na udział w projekcie osób głuchych, nagrania oraz dłuższe teksty dodatkowo posiadały nagrane tłumaczenie w PJM (polskim języku migowym). Wszystkie szkolenia online spełniały standard WCAG 2.0 AA.
Łącznie, w szkoleniach online wzięło udział 1165 uczestników z 84 gmin. W okresie udziału danej gminy w projekcie szkolenia (w wymiarze minimum 7 godzin) ukończyło 1087 osób.
Najpopularniejsze szkolenia (biorąc pod uwagę 2882 szkolenia zakończone zdanym testem) to były:
Każda gmina uczestnicząca w projekcie otrzymała wsparcie od regionalnego animatora partnerstw w tworzeniu gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej. Zadaniem partnerstwa było dotarcie z ofertą szkoleniową do mieszkańców i przygotowanie rekomendacji do strategii rozwoju edukacji cyfrowej w gminach. Animator wspierał gminy w analizie sytuacji, stworzeniu charakterystyki gminy, mapy potencjału i zasobów, w tym potencjalnych i już współpracujących partnerów, oraz wypracowaniu rekomendacji.
Informacje dodatkowe
Więcej informacji o metodologii i roli gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej: podręcznik „Mocni w partnerstwie” oraz cykl 8 webinariów na kanale projektu w serwisie YouTube. Do końca realizacji projektu partnerstwa powstały w 120 gminach (w tymi kilkanaście sformalizowanych, z umową partnerską). „Wnioski i rekomendacje z tworzenia i funkcjonowania gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej”
Projekt zakończony