Gmina Kobylnica
Powróć do: Projekty unijne

e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści

Napis: Fundusze Europejskie Polska Cyfrowa, e-Mocno cyfrowe umiejętności realne korzyści, Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Informacje ogólne

Projekt „e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści” był realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (działanie 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”).

Partnerstwo

Za jego wdrożenie odpowiadało partnerstwo w składzie: Fundacja Aktywizacja (Partner Wiodący), Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki oraz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.

W dniu 16.03.2016 r. zawarto Porozumienie nr 11/BG/pom/2015 na rzecz realizacji Projektu „e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści” w Gminie Kobylnica.

Czas projektu

Projekt realizowany był w okresie od grudzień 2016  do listopada 2019 r.

Jego zasięg obejmował 125 gmin z terenu całej Polski, w tym blisko 80% to gminy do 20 tysięcy mieszkańców

Wartość projektu

Wartość projektu to  15 993 550,30 PLN (w tym dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej: 14 582 945,80 PLN)

Cel projektu

Celem projektu „e-Mocni” było zwiększenie umiejętności korzystania z Internetu, w tym z e-usług publicznych, ponad 14 000 mieszkańców w 125 gminach w całej Polsce, w większości poniżej 20 tys. mieszkańców.

Efekty

W ramach projektu prowadzono szkolenia osób, które dotychczas nie korzystały z możliwości, jakie dają nowe technologie. Oferowano im szkolenia stacjonarne i szkolenia online. Dzięki temu mieli okazję nauczenia się, jak korzystać z technologii na co dzień i jak wykorzystywać je w dbaniu o swoje zdrowie, finanse czy edukację, rozwój zawodowy, a nawet życie duchowe, relacje z bliskimi czy hobby. Wspierano też tworzenie gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej osób dorosłych, złożone z lokalnych instytucji i organizacji.

W szkoleniach stacjonarnych wzięło udział 17 266 uczestników, w tym 1 401 osób z niepełnosprawnościami i 385 osób z niepełnosprawnościami ze specjalnymi potrzebami szkoleniowymi (np. niedowidzące, niewidome, niedosłyszące lub głuche). Certyfikaty, potwierdzające wzrost kompetencji cyfrowych, otrzymało 92% uczestników szkoleń. W zależności od potrzeb cykl szkoleń dla danej osoby trwał od 6 do 44 godzin.

Mieszkańcom zaoferowano ponad 100 tematów szkoleń, pogrupowanych w 9 obszarach tematycznych, np. edukacja, praca, finanse czy relacje z bliskimi. Najbardziej popularne szkolenia (każde zrealizowane ponad 100 razy) to (w nawiasie nazwa obszaru tematycznego):

  • Obsługa e-konta (Finanse),
  • Oferta kulturalna w Internecie (Odpoczynek i hobby),
  • Portale społecznościowe na przykładzie Facebooka (Relacje z bliskimi),
  • Gdzie się leczyć? (Zdrowie),
  • Źródła rozrywki w sieci (Odpoczynek i hobby),
  • Wyszukuj informacje w sieci zapisuj je, notuj – wyszukiwarka Google, Dysk Google, dokumenty Google (Sprawy codzienne),
  • Leki – gdzie kupować, refundacja i interakcje (Zdrowie).
  • Ponadto, bardzo popularny był także cykl 3 szkoleń „Pierwsze kroki z komputerem” (Uruchamiam komputer, Serfuję po Internecie, Zakładam skrzynkę mailową).

Najbardziej liczną grupą wiekową, która wzięła udział w szkoleniach stacjonarnych, były osoby w wieku 44-64.

Mieszkańcy gmin, którzy nie mogli wziąć udziału w szkoleniach stacjonarnych, mogli brać udział w szkoleniach online, do wyboru z 22 szkoleń pogrupowanych w 9 obszarów tematycznych, trwających od 1 do 7 godzin (średnio 3,5 godziny). W każdym z  obszarów było dostępnych od 1 do 5 szkoleń o różnym stopniu zaawansowania i różnorodności materiałów online. Treści szkolenia prezentowane były w 4 formach: nagrań webinariów, nagrań krótkich filmików instruktażowych, prezentacji oraz dokumentów tekstowych. Z uwagi na udział w projekcie osób głuchych, nagrania oraz dłuższe teksty dodatkowo posiadały nagrane tłumaczenie w PJM (polskim języku migowym). Wszystkie szkolenia online spełniały standard WCAG 2.0 AA.

Łącznie, w szkoleniach online wzięło udział 1165 uczestników z 84 gmin. W okresie udziału danej gminy w projekcie szkolenia (w wymiarze minimum 7 godzin) ukończyło 1087 osób.

Najpopularniejsze szkolenia (biorąc pod uwagę 2882 szkolenia zakończone zdanym testem) to były:

  • „E-recepta” (498 certyfikatów),
  • „Zdobywanie nowych kwalifikacji i uczenie się przez internet” (213 certyfikatów),
  • „Podnoszenie kwalifikacji zawodowych/ rozwój zawodowy” (208 certyfikatów),
  • „Zaspakajanie potrzeb duchowych i religijnych (194 certyfikaty)
  • „Znajdowanie pracy” (159 certyfikatów).

Każda gmina uczestnicząca w projekcie otrzymała wsparcie od regionalnego animatora partnerstw w tworzeniu gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej. Zadaniem partnerstwa było dotarcie z ofertą szkoleniową do mieszkańców i przygotowanie rekomendacji do strategii rozwoju edukacji cyfrowej w gminach. Animator wspierał gminy w analizie sytuacji, stworzeniu charakterystyki gminy, mapy potencjału i zasobów, w tym potencjalnych i już współpracujących partnerów, oraz wypracowaniu rekomendacji.

Informacje dodatkowe

Więcej informacji o metodologii i roli gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej: podręcznik „Mocni w partnerstwie”  oraz cykl 8 webinariów na kanale projektu w serwisie YouTube. Do końca realizacji projektu partnerstwa powstały w 120 gminach (w tymi kilkanaście sformalizowanych, z umową partnerską). „Wnioski i rekomendacje z tworzenia i funkcjonowania gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej” 

Napis: Fundacja Aktywizacja, Fundusz Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki

Projekt zakończony