CEEB, czyli Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, to nowa baza danych, której podstawowym zadaniem jest sprawdzenie, czym Polacy ogrzewają swoje gospodarstwa domowe. Rejestr ma też pokazać, gdzie potrzebne jest wsparcie w wymianie tzw. kopciuchów. Obowiązek składania deklaracji do CEEB wejdzie w życie 1 lipca tego roku.
PLIKI DO POBRANIA (według danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii)
1) Formularz dla budynków i lokali mieszkalnych
2) Formularz dla budynków i lokali niemieszkalnych
Na kim spoczywa obowiązek złożenia deklaracji?
Rejestracji do CEEB muszą dokonać właściciele i zarządcy budynków, w których znajduje się źródło ciepła lub spalania paliw. Na złożenie deklaracji będzie 12 miesięcy w przypadku budynków już istniejących. Natomiast w przypadku nowo powstałych obiektów będzie to 14 dni od uruchomienia nowego źródła ciepła lub spalania paliw. Zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554) niezłożenie deklaracji w określonym terminie będzie skutkowało grzywną.
Jaki zakres informacji zawiera deklaracja?
Formularze deklaracji dostępne będą w dwóch wersjach: dla budynków i lokali mieszkalnych, dla budynków i lokali niemieszkalnych.
W jaki sposób złożyć deklarację?
Deklaracje będzie można składać w formie elektronicznej (strona projektu ZONE ) przy pomocy profilu zaufanego, podpisu elektronicznego lub e-dowodu – bądź w formie papierowej, osobiście lub wysyłając wypełniony formularz listownie na adres Urząd Gminy Kobylnica, ul. Główna 20, 76-251 Kobylnica.
Do czego służą zebrane dane?
Dane przekazywane przez mieszkańców w ramach wynikającego z CEEB obowiązku posłużą jednocześnie do wykonania pełnej inwentaryzacji źródeł ciepła w naszej Gminie. Celem tych działań będzie oszacowanie liczby kotłów, które podlegają wymianie w związku z wymogami uchwały antysmogowej. Zebrane informacje pozwolą również na znalezienie najskuteczniejszych rozwiązań, służących usprawnieniu procesu wymiany tzn. „kopciuchów”. Wdrażanie powyższych przepisów prawa
i procedur związane jest z koniecznością poprawy jakości powietrza na terenie całej Polski.
Jednocześnie przypominamy o aktualnie prowadzonej na terenie Gminy Kobylnica inwentaryzacji źródeł ciepła oraz o konieczności wypełnienia ankiety. Ankieta dotyczy źródła/źródeł ciepła znajdujących się w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych na terenie naszej gminy. Obowiązek złożenia ankiety spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynków, w których eksploatowane jest źródło/źródła ciepła. Ankieta dostępna jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Kobylnica w zakładce Gmina Kobylnica – Ochrona Środowiska lub w Urzędzie Gminy, ul. Główna 20, 76-251 Kobylnica. Wypełnioną ankietę należy przekazać osobiście lub pocztą tradycyjna do tut. urzędu (Biuro Obsługi Interesanta) lub złożyć do Sołtysa w swojej miejscowości albo przesłać na adres e-mail: emisja@kobylnica.pl .