Gmina Kobylnica
Powróć do: Ochrona środowiska

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków

CEEB, czyli Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, to nowa baza danych, której podstawowym zadaniem jest sprawdzenie, czym Polacy ogrzewają swoje gospodarstwa domowe. Rejestr ma też pokazać, gdzie potrzebne jest wsparcie w wymianie tzw. kopciuchów. Obowiązek składania deklaracji do CEEB wejdzie w życie 1 lipca tego roku.

PLIKI DO POBRANIA (według danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii)
1) Formularz dla budynków i lokali mieszkalnych 
2) Formularz dla budynków i lokali niemieszkalnych 

Grafika informacyjna

Na kim spoczywa obowiązek złożenia deklaracji?

Rejestracji do CEEB muszą dokonać właściciele i zarządcy budynków, w których znajduje się źródło ciepła lub spalania paliw. Na złożenie deklaracji będzie 12 miesięcy w przypadku budynków już istniejących. Natomiast w przypadku nowo powstałych obiektów będzie to 14 dni od uruchomienia nowego źródła ciepła lub spalania paliw. Zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r.  poz. 554) niezłożenie deklaracji w określonym terminie będzie skutkowało grzywną.

Jaki zakres informacji zawiera deklaracja?

  • dane osobowe albo nazwa właściciela lub zarządcy budynku/lokalu,
  • dane adresowe miejsca zamieszkania lub siedziby,
  • adres nieruchomości, w której obrębie eksploatowane są źródła ciepła lub źródła spalania paliw,
  • informacja o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła i źródeł spalania paliw oraz ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach,
  • informacja w zakresie wykorzystywanych źródeł ciepła, w tym energii elektrycznej, zasilania
    z sieci ciepłowniczej oraz spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW.

Formularze deklaracji dostępne będą w dwóch wersjach: dla budynków i lokali mieszkalnych, dla budynków i lokali niemieszkalnych.

W jaki sposób złożyć deklarację?

Deklaracje będzie można składać w formie elektronicznej (strona projektu ZONE )  przy pomocy profilu zaufanego, podpisu elektronicznego lub e-dowodu – bądź w formie papierowej, osobiście lub wysyłając wypełniony formularz listownie na adres Urząd Miejski w Kobylnicy, ul. Główna 20, 76-251 Kobylnica.

Do czego służą zebrane dane?

Dane przekazywane przez mieszkańców w ramach wynikającego z CEEB obowiązku posłużą jednocześnie do wykonania pełnej inwentaryzacji źródeł ciepła w naszej Gminie.  Celem tych działań będzie oszacowanie liczby kotłów, które podlegają wymianie w związku z wymogami uchwały antysmogowej. Zebrane informacje pozwolą również na znalezienie najskuteczniejszych rozwiązań, służących usprawnieniu procesu wymiany tzn. „kopciuchów”. Wdrażanie powyższych przepisów prawa
i procedur związane jest z koniecznością poprawy jakości powietrza na terenie całej Polski.

Jednocześnie przypominamy o aktualnie prowadzonej na terenie Gminy Kobylnica inwentaryzacji źródeł ciepła oraz o konieczności wypełnienia ankiety. Ankieta dotyczy źródła/źródeł ciepła znajdujących się w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych na terenie naszej gminy.  Obowiązek złożenia ankiety spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynków, w których eksploatowane jest źródło/źródła ciepła. Ankieta dostępna jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kobylnicy w zakładce Gmina Kobylnica – Ochrona Środowiska lub w Urzędzie Miejskim, ul. Główna 20, 76-251 Kobylnica. Wypełnioną ankietę należy przekazać osobiście lub pocztą tradycyjna do tut. urzędu (Biuro Obsługi Interesanta) lub złożyć do Sołtysa w swojej miejscowości albo przesłać na adres e-mail: emisja@kobylnica.pl