Na terenie Gminy Kobylnica można jeździć z FALĄ
Mieszkańcy Gminy Kobylnica podróżujący liniami nr 5 i 10 mogą w pełnym zakresie korzystać z systemu biletów elektronicznych FALA. Pasażerowie za przejazd mogą zapłacić kartą płatniczą w autobusie.
Z początkiem roku w autobusach komunikacji miejskiej uruchomione zostały falomaty – urządzenia obsługujące system biletów elektronicznych FALA. Choć w pojazdach pojawiły się już dawno, przez długi czas były nieaktywne. Teraz stanowią dodatkową opcję dla pasażerów – za ich pomocą opłacić można przejazd autobusem.
System FALA to program zakupiony i wdrożony przez Miasto Słupsk. Z uwagi na to, że Gmina Kobylnica ponosi koszty wozokilometrów, przekazując z gminnego budżetu dotację na podstawie zawartej umowy z Miastem Słupsk – nowoczesny system Fala obowiązuje również na terenie naszej gminy w liniach nr 5 i 10.
Pasażerowie komunikacji miejskiej mogą już korzystać z Systemu FALA we wszystkich jego podstawowych wariantach do wyboru (Karta FALA, karta płatnicza, aplikacja, portal). Uruchomione zostały urządzenia systemu FALA w autobusach, pasażerowie maja do wyboru cztery główne warianty podróżowania z wykorzystaniem systemu:
- Podróżowanie z Kartą FALA (należy założyć konto na systemfala.pl i zamówić tam kartę; następnie doładować dowolną kwotą ePortomentkę lub powiązać swoje konto FALA ze swoją kartą bankową; po wejściu do autobusu Karta FALA umożliwi zakup dowolnych biletów; kartę należy okazać w trakcie kontroli biletów).
- Podróżowanie z kartą płatniczą:
1. OPCJA: jeśli pasażer nie ma potrzeby zakładania konta w Systemie FALA, bo np. korzysta z transportu nieregularnie, to wystarczy, że w pojeździe wybierze właściwy bilet na ekranie dotykowym falomatu i zapłaci za niego przykładając kartę bankową do czytnika, podobnie jak do terminala płatniczego w sklepie; z kolei po przyłożeniu swojej karty do czytnika kontrolera biletów zobaczy on, że jest do niej przypisany ważny bilet.
2. OPCJA: pasażer decyduje się na założenie konta i ustawia w nim jako identyfikator zamiast Karty FALA swoją kartę płatniczą, którą operuje na czytnikach na zasadach identycznych jak z Kartą FALA; podczas kontroli biletów postępuje analogicznie do opisu z opcji 1.
- Podróżowanie z aplikacją „System FALA” (konto należy utworzyć poprzez aplikację lub portal i wprowadzić indywidualne ustawienia, np. przysługujące ulgi; przed wejściem do pojazdu należy zakupić w aplikacji wybrany bilet i okazać go na ekranie telefonu (kod QR) w trakcie kontroli; osoba podróżująca z aplikacją nie musi nic już więcej robić z wykorzystaniem czytników i falomatów).
- Podróżowanie z systemfala.pl (portal umożliwia zakup jedynie biletów okresowych; najpierw należy jednak założyć konto, wprowadzić indywidualne ustawienia i zamówić kartę, którą należy okazać w trakcie kontroli biletów).
Automatyczne naliczanie „biletu dobowego promocyjnego”
Zasada jest prosta i dotyczy pasażerów, którzy w ciągu jednej doby, od godziny 00:00 do 24.00, nabędą 3 bilety jednorazowe poprzez zbliżenie karty płatniczej lub Karty FALA do naszego czytnika lub falomatu, wykonując tzw. check-in (podróż dynamiczna). Wtedy System FALA zmieni je automatycznie w bilet dobowy. To oznacza, że pasażer w trakcie 24 godzin, od kiedy dokonał zakupu pierwszego biletu za podróże z wykorzystaniem check-in, nie zapłaci już więcej niż koszt biletu dobowego. Niezależnie czy to będzie za czwarty, piąty czy dziesiąty przejazd słupską komunikacją miejską.
Informujemy, że bilety komunikacji miejskiej można nadal zakupić w tradycyjny sposób – np. u kierowcy, bądź korzystając z innych umożliwiających to aplikacji.
Obecnie spółka InnoBaltica oraz wykonawca systemu – Asseco Data Systems skupiają się przede wszystkim na przygotowaniach do testowego uruchomienia usługi podróżowania z Kartą FALA lub płatniczą w Trójmieście (poprzez czytniki i falomaty w pojazdach) oraz w ramach regionalnych połączeń kolejowych (poprzez aplikację, a także czytniki i falomaty na peronach). Ponadto w aplikacji zostanie uruchomiony planer podróży – jeszcze niedostępny dla użytkowników.
Więcej informacji na temat systemu FALA dostępnych jest tutaj
Wszystkie zapytania i wątpliwości dotyczące Systemu FALA można wyjaśnić w Biurze Obsługi Klienta, przy ul. Towarowej 10 w Słupsku (Węzeł Transportowy), które jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 9-16, a także w Urzędzie Gminy Kobylnica ul. Główna 20 – w Referacie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej – budynek B pokój nr 22 w godzinach pracy Urzędu, telefon do kontaktu 59 858 62 00 w. 322 lub 321.