Kontrole umów na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych
Przedsiębiorco, nie masz umowy na odbiór odpadów komunalnych? Zawrzyj umowę jak najszybciej. Ruszają kontrole w Gminie Kobylnica.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 i w związku z art. 5 ust. 1 pkt. 3b ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne, zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją
oraz
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej.
Jednocześnie przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstwa domowego z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.
Postanowienia umowy zawartej z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne muszą zapewnić odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych (papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady oraz pozostałe po segregacji odpady zmieszane) zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylnica oraz w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.
Szanowny Przedsiębiorco już teraz i w kolejnych miesiącach 2024 roku, nie czekając na kontrolę w swojej firmie, możesz dostarczyć:
1) kopię zawartej umowy,
2) dowody wpłat za usługę odbioru odpadów,
do Urzędu Gminy Kobylnica ul. Główna 20 – budynek B pokój nr 14 (tel. do kontaktu 59 858 62 00 w. 319 lub 318).